Pages

Thursday, February 21, 2013

Familia

Assalamualaikum

Apa khabar semua? Di harap semua sihat-sihat hendakNya. Apa pun kita harus bersyukur kerana Allah masih mengurniakan sebuah kehidupan kepada kita dan memberi kita peluang agar bernafas di bumi milikNya walaupun kadang-kadang kita ini tersasar dari apa yang Dia mahu. Walau bagaimana pun kembali lah ke jalan yang benar selagi pintu taubat masih belum tertutup. Aku juga mengingatkan diriku yang masih mentah dan jahil ini. Semoga kita sama-sama muhasabah diri kita.


Family? Semua orang sinonim tetapi ramai orang yang tidak ambil peduli dan ada juga yang sangat menyayangi mereka. Apa yang aku nak ketengahkan ialah dalam keluarga, mestilah ada tolak ansur dan berbincang jika terdapat masalah. Jangan mendiamkan diri kerana masalah tidak akan selesai dengan hanya mendiamkan diri. Hargailah keluarga sementara mereka masih berada di sisi kamu. Keluarga adalah satu anugerah yang tidak ternilai, bimbinglah mereka menuju redhaNya kerana mereka adalah amanah Allah sesuai dengan ayat dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang berbunyi  :



[6]Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.

6. O you who believe! Ward off from yourselves and your families a Fire (Hell) whose fuel is men and stones, over which are (appointed) angels stern (and) severe, who disobey not, (from executing) the Commands they receive from Allah, but do that which they are commanded.

Masih ada diluar sana yang mengimpikan keluarga yang bahagia sedangkan mereka tidak mampu merasainya. Semoga Allah menghadiahkan hikmah terbesar buat mereka.

pic from : website Ustaz Nor Amin 
Songs : Saujana

No comments:

Post a Comment