Pages

Thursday, January 20, 2011

DI PINGGIR PELANGI PETANG

Bab 2

“Ok class, please summit your assignment by next week or your mark will be deduct. Thank you class, ” pesan Encik Mike, pensyarahku. Beliau sangat tegas dengan pelajarnya namun begitu beliau seorang pensyarah yang bagus kerana amat mementingkan pelajaran pelajarnya dan sering memberi motivasi kepada aku serta rakan-rakan untuk berjaya.

“Anis, kau tak perasan sesuatu ke?” soal Ina rakan sekuliahku.

“Apa Ina?”

“Cuba kau lihat Syah tu,” kata Ina sambil memuncungkan mulutnya ke arah Syah.

“Asal pulak Ina.Aku tengok biasa je dengan Syah tu,” balasku.

“ Kau nak tau tak Anis, aku tengok dia tu asyik pandang kau je. Tapi bila aku perasan dia buat macam tu cepat-cepat dia larikan mata dia. Aku pelik la tengok dia tu.”

“ Biar dia la Ina. Jangan dia kacau aku sudah,” kataku sambil mencubit pipi Ina.

“Kau ni Anis kalau sehari tak cubit aku tak sah kan,” bebel Ina sambil memegang pipinya yang sakit.

Ina merupakan rakan sekuliahku. Di kuliah, aku paling rapat dengan Ina. Dia pengganti Ain ketika di kuliah. Ina juga mempunyai perangai seperti Ain. Ini juga membuatkan aku selesa berkawan dengannya.

Aku menunggang skuterku pulang ke kolej. Hari ini kelasku habis awal. Ini peluang aku untuk berehat kerana sebelah malam aku mahu mengulang kaji pelajaran yang aku belajar siang tadi. Rutin kelasku bermula jam 8.30 pagi dan berakhir pada sebelah petang dalam pukul 5.30 petang. Tidak seperti sewaktu aku asasi dahulu, kelas tidak menentu. Kadang-kadang kelasku bermula pada pukul 10 pagi dan berakhir pada pukul 6 petang. Jika kelasku bermula awal pasti akan tamat awal pada sebelah petang.

Seusai solat asar, mataku terasa berat benar. Kalau diikutkan hati mahu sahaja aku tidur tetapi memikirkan hari sudah petang niat itu ku batalkan. Lagipun tidak elok tidur pada waktu petang. Jadi aku hanya baring di katil bagi menghilangkan penatku.

Tiba-tiba aku teringatkan kata-kata Ina selepas kelas tadi. Erm, memang benar kata-kata Ina tu. Kadang-kadang aku juga ternampak apa yang Syah lakukan tetapi aku tidak pernah mengambil berat pun. Bagi aku biarlah apa pun dia mahu lakukan asalkan dia tidak mengangguku.

Syah seorang yang agak senyap berbanding budak lelaki lain dalam kuliahku. Dia juga jarang bercakap dengan perempuan kerana kata rakan kuliahku dia agak anti dengan perempuan disebabkan ada perkara yang berlaku sewaktu masa silamnya.

Bagi aku itu masalah masing-masing dan mereka mungkin akan merahsiakan dari pengetahuan orang lain begitu juga dengan aku.




BERSAMBUNG


by cik iena

Tuesday, January 18, 2011

DI PINGGIR PELANGI PETANG

BAB 1

Lamunanku terhenti saat pintu kamarku tiba-tiba diketuk orang. Rupa-rupanya ibuku yang bertandang ke bilikku.

“ Tak tidur lagi Anis ? soal ibu. “ Belum lagi bu. Mata ni susah betul nak dipejam. Ibu buat apa tak tidur lagi ni? ”

“ Ibu baru lepas solat. Ibu nak tanya Anis sikit boleh ? soal ibuku. “ Tanya la bu.” Kataku.

“ Sampai bila kamu nak jadi macam ni. Bila kamu nak berubah. Yela ibu bukannya apa, kadang-kadang ibu risau lihat kamu tu, sekarang ni ramai orang yang berniat jahat pada kita. Ibu cuma risau kalau-kalau ada orang berniat jahat dengan anak ibu yang sorang ni. ”

“ Ibu jangan la risau. Nanti bila Anis dah dapat seru nanti Anis berubah la bu.” kataku berseloroh. Sememangnya perangaiku yang agak kasar ini sangat membimbangkan ibu. Ibu mana yang tidak risau akan keselamatan anaknya lebih-lebih lagi aku merupakan anak tunggal kedua ibu bapaku. Sejak kecil lagi aku sudah dikenali dengan sikap aku yang agak kasar dan ganas namun aku tidak kisah semua itu selagi aku tidak menyusahkan orang lain. Aku mendapat pendidikan awal di sebuah sekolah yang terletak di ibu kota. Sejak dari bangku sekolah aku kurang bergaul dengan lelaki kerana ada satu kejadian yang telah berlaku pada diriku. Bermula umur 12 tahun kedua orang tuaku sudah berpisah. Sejak ibu bapaku berpisah aku dibesarkan oleh ibuku. Kehidupan kami sangat susah ketika itu namun ibu bernasib baik kerana di tawarkan kerja oleh sebuah syarikat. Ini semua rezeki yang Allah beri buat aku dan ibuku. Orang tuaku berpisah atas sebab bapaku telah berkahwin lain dan tidak mempedulikan aku dan ibuku. Atukku sebelah bapaku juga tidak menyukai kami lantas ibuku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah datuk dan nenekku di kampung yang terletak di negeri pantai timur. Di situ bermulalah kehidupanku di temat yang baru. Bagi aku, aku hanya perlu melihat dan memandang ke hadapan bukannya menoleh kebelakang. Allah juga ada berfirman dalam surah al-baqarah ayat 286

‘ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.’

Sejak itu aku rasakan ada satu semangat yang disuntik ke dalam diriku. Aku bersyukur kerana diberi kekuatan ini. Terima kasih yang Allah.

“Anis ?? ” “Eh ibu maaflah. Tadi Anis tak dengar apa yang ibu cakap.” Senyumanku meleret apabila menyedari sepanjang ibu menasihatiku aku pula sibuk berangan. “ Tak pe la Anis, ibu masuk tidur dulu ye. Nanti jangan lupa ambil wuduk sebelum tidur ya,” pesan ibuku. Sudah menjadi rutin bagi diriku untuk berwuduk sebelum tidur kerana ibu sudah mendidik sebegitu sejak aku kecil lagi.

Sebelum tidur aku sempat membelek-belek diari keppunyaanku. Sudah lama kiranya tidak aku coretkan nukilan aku dalam diari lantaran aktiviti aku yag sungguh sibuk. Namun tidak mengapa kerana aku ada ‘diari’ yang lagi mudah untuk aku coretkan iaitu doa.

“Anis ! Anis ! Dah bangun ke belum ? ”

“Dah ibu. Anis tak sedar jam bunyi tadi.” Sahutku sambil bergegas-gegas bersiap untuk ke kelas. Hari ini aku agak terlewat kerana aku tidak sedar bunyi jam loceng yang beralunkan lagu Ikhlas nyanyian Ungu. Mungkin kerana aku tidak dapat lelapkan mata semalam.

Skuter biru Egoku meluncur laju memasuki kawasan fakulti. Aku sebenarnya tinggal di kolej kediaman namun kadang-kadang aku pulang ke rumah kerana jarak rumahku dengan universiti hanya 3 km. Selain itu aku juga dapat menghilangkan rindu pada keluargaku.

“ Anis, kau pergi mana? Puas aku cari kau pagi tadi.” Soal Ain teman baikku di universiti.

Kami sudah berkawan sejak sekolah menengah lagi. Di universiti Ain mengambil kos pergigian manakala aku pula perubatan. Namun nasib aku dan Ain baik kerana kami ditempatkan di bilik yang sama di kolej. Ini mungkin kerana sewaktu pendaftaran kami daftar pada waktu yang sama. Aku bersyukur sangat kerana kami masih dapat bersama walaupun berlainan kos.

Kesibukan kuliah amat membataskan aku untuk bersosial seperti pelajar-pelajar lain. Namun aku gembira kerana aku memang seorang yang sukakan kesibukkan. Itu juga dapat mengelakkan aku dari terjebak dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.

Ain berasal dari keluarga yang sederhana, sama seperti aku. Sepanjang aku berkawan dengannya dia tidak banyak ragam malah dia sering memberi aku semangat untuk menjadi orang yang berjaya.

BERSAMBUNG....



novel ringan

ha bila korang dah tengok tajuk entri ni mesti tertanya-tanya apa novelnya. ok kawan-kawan nantikan kemunculan novel hasil coretan aku sendiri namun aku akan post sikit demi sikit bergantung kelapangan masa dan keadaan idea ku. insyaAllah aku akan usahakan . semoga yang baik jadi iktibar, yang buruk jadikan sempadan buat aku dan semua. Amin..


by cik iena

Friday, January 14, 2011

Boleh Gedik-gedik dengan saya je tau..sayang awak!



by Curahan Hati Mujahidah Islam on Friday, January 14, 2011 at 12:00am


Cuti sem baru bermula…Bulma dibenarkan keluar rumah oleh ibunya.


Setibanya di taman…


Goku : Hai sayang..maaf B lambat..


Bulma : Huhu..da janji pukul berapa..sekarang pukul berapa??


Goku : Alaaa..relaks la..lambat sikit je pun..


Bulma : Sikit apa 15 minit ni b?

[Goku membetulkan duduknya…]


Goku : Sayang..kadang-kadang kita sengaja melewatkan waktu solat. Sedangkan dulu kita dah pernah berjanji untuk ikut suruhan Dia..kan? Tapi mulianya Allah masih lagi sayang kita…


Bulma : Err..huhu~


Goku : Sayang kenapa pakai baju macam ni?


Bulma : Untuk B la..kita kan dah lama tak jumpa..


Goku : Eh..kalau B yang pakai baju fit mungkin r ada rasional sebab badan B 6 pack..hehe tapi tak nak la pakai ketat-ketat..sesak nafas..


Bulma : Orang pakai macam ni pun untuk dia laa..sayang masih pakai tudung tau..

[Goku membetulkan duduknya…]


Goku : Sayang, tutup aurat bukan semata-mata pakai tudung. Baju mesti longgar supaya tak nampak bentuknya. Stokin pakai. Aurat tu mahkota wanita khas untuk suami. Jangan lah nak tunjuk kat B. Belum masanya lagi sayang..


Bulma : Err..huhu~


Goku : B ingat nak bawa adik B tadi..dapat dia teman kita & jumpa bakal kak ipar dia ni..


Bulma : Alaaa..dah lama kita tak jumpa pun B masih nak bawa orang lain join kita kan?huhu

[Goku membetulkan duduknya…]


Goku : Sayang..tak manis kita berdua je..sedangkan orang tengok kita dah rasa tak sedap apatah lagi Allah yang Maha Melihat tu tengok kita..sayang tak segan ke?


Bulma : Err..huhu~


Goku : Family sayang tak marah ke sayang keluar jumpa B ni?


Bulma : Dorang kan dah lama tau kita bersama. Takkan nak marah kot..


Goku : Takkan tegur sikit pun takde? Yela..kita asyik jumpa je..


Bulma : Kalau B dah bosan dengan sayang, cakap je..tak perlu guna alasan family sayang k?!

[Goku membetulkan duduknya…]


Goku : B tak beri alasan. Kita dah lama bersama tapi nikahnya tak. Semakin lama semakin tak selesa B dibuatnya. Kalau setiap langkah kita ke masjid untuk menunaikan solat diberi pahala..agak-agaknya setiap langkah kita untuk berjumpa berdua kat taman ni diberi apa ye?huhu


Bulma : Err..huhu~


Bulma : B..cukup! B dah banyak berubah..kenapa ni? Dah tak sayang sayang ke? Dah ada perempuan lain ke? Jawablah!

[Goku membetulkan duduknya…menundukkan padangan ego lelakinya ke tanah…]


Goku : B memang dah banyak berubah…B sering lalai ingat pada Allah…Allah beri macam-macam nikmat pada B tapi B buat tak kisah je semua tu. Dulu kalau sayang tak balas mesej B sebab merajuk dengan B, B dah gelabah da..tapi bila B dapat rasa yang B jauh dari Allah, B buat biasa je…Allah masih lagi sayangkan B…Allah beri nikmat kasih & sayang dari sayang. B bersyukur dapat kenal sayang tapi malangnya B tak menjaga sayang sebaiknya. B tak sepatutnya mulakan semua ni dulu..huu B nak kembali kepada fitrah B sebab dah banyak berubah.

B memang ada perempuan lain. Dah lama B ada perempuan lain tapi B baru perasan kehadiran perempuan yang amat B sayangi tu. B amat sayang mereka.


Bulma : Mereka??? Sampai hati B! [Mula bergenang air mata Bulma…]


Goku : B memang ada perempuan lain. Ibu B yang lahirkan B. Sejak dalam perut lagi, dia amat sayang pada B. DIa jaga B dengan sebaiknya. Tapi bila B dah besar, B tak jaga dia pun. B sanggup melawan cakap dia semata-mata nak ikut kawan B & nak jumpa sayang. Ibu selalu pesan macam-macam tapi B xdengar pun. B dengar cakap sayang je. Bila sayang merajuk dengan B, B pujuk beriya-iya tapi bila ibu terasa hati dengan B, B cakap “entah pape la ibu ni”..huuhu kalau dengan adik & kakak B, lagi teruk B layan..huhu

B sayang sayang…B…


Bulma : Tak payah nak tipu! [Bulma terus memotong apa yang ingin dikatakan oleh Goku pada dirinya…]


Goku : B sayang sayang…disebabkan B sayang sayang, B nak lepaskan sayang. B tak nak sayang terus hanyut dengan B. Kita buat lah haluan masing-masing. Kenal diri kita. Kenal Allah. Ingatlah walau apa yang kita buat, Allah tak pernah lupa kita. Sentiasa kita dapat nikmatNya. B nak korbankan semua ni kerana Allah sebelum Allah betul-betul tak hiraukan kita & terus biar kita hanyut…


Bulma : B!! Kenapa sekarang??? [Air mata Bulma mula menitis di pipinya..]


Goku : Kerana Hidayat dari Allah tak datang selalu & hanya datang pada orang yang dipilihNya. B tak nak nanti Allah tarik balik hidayatNya ni…


Bulma : Sayang sayang sangat kat B.. [Bulma mula mengesat air matanya…]


Goku : Allah lebih sayangkan sayang…amat sayang pada kita…


Bulma : B..xkesian kat sayang ke? [Tidak dapat ditahan lagi air mata Bulma…]


Goku : B lebih kesian pada sayang jika sayang diseksa di akhirat nanti kerana B & B xmampu nak tolong sayang waktu itu..B minta maaf teramat sangat..B terpaksa lepaskan sayang kerana Allah…Biarpun sekarang sayang tak redha dengan perpisahan ni, tapi InsyaAllah berkat keredhaan Allah dengan usaha kita yang sakit keranaNya, sayang akan faham juga nanti…terima kasih untuk segalanya..jaga diri sayang sebaiknya untuk Allah…Assalamualaikum awak~


[Goku melangkah pergi…sepenuh kekuatan dipendam dalam diri agar tidak menoleh ke belakang untuk melihat Bulma yang pastinya sedang terseksa dengan perpisahan ini. Air mata lelaki Goku akhirnya jatuh jua kerana kesungguhannya melepaskan sesuatu yang disayangi kerana ingin mendapatkan keredhaan Allah SWT…]


Wallahu’alam~


in relationship with.








Saturday, January 8, 2011

the road not taken

from that day, i wish i could stand but i couldn't..love being like her..but deeply in her heart i don't know..ya Allah...if i can reverse the time, i hope i can be a better person but i realize human are unperfect and always doing mistake..Allah is the best director, the best lover, the best partner..feel that so you will find the true way and i also keep trying to find it..the TRUE wAY.......


that is our way?




or this?




whatever type of our way since you still walk on it and use the guidence, the only guidence
AL QURAN..the best guidence eternally..
insyaAllah you will arrive at the end of the way...


video

Sunday, January 2, 2011

with life <3>

cik iena becoming 19..hurm the age grow up..my mind ? I don't know but I try to be. It's too difficult but i'll try..it's need a sacrify but i try..I try to be and effort until time be the limit..until my step become slower..until my breath panting..until my eyes close..and that time I have to realize that I'm not a strong person anymore..and I need help at that time..someone that will hold my hand and guide me through the way until the end..and I hope the person will be there...happy new year and improve ourself..


.


life need us to walk through it not to stay with it..
from that we know what life are..
what should we be..
what should we find..
what should we do..
and then we can find the answer for our question..
even it true or false..
we have to assess it..
and then we found our way..
Allah Blessing..



life..i love this quotes




realize that the life is a school and you are here to learn,past all your tests.
Problems are simply part of your curiculum that appear and fade away like algebra class but the lesson you learn will last a lifetime...